Εφτά «οδηγίες»
1 Κρατήστε μακριά τους τα βιβλία γιατί μπορεί να τα τσαλακώσουν ή να τα καταστρέψουν.
2 Μη διαβάζετε ποτέ μπροστά στα παιδιά —μπορεί να νομίσουν πως το απολαμβάνετε!
3 Απαγορέψτε τους τα κακά αναγνώσματα (κόμικς και περιοδικά), γιατί δεν τα θεωρείτε ποιοτικά.
4 Κάντε τους συνεχώς ερωτήσεις, για να είστε σίγουροι πως κατανόησαν αυτό που διάβασαν.
5 Πιέστε τα να διαβάζουν δέκα σελίδες τη μέρα από βιβλία που εσείς διαλέξατε και έχουν «περιεχόμενο» και «αξίες».
6 Αναγκάστε τα να τελειώνουν πάντα το βιβλίο που διαβάζουν όπως το φαγητό τους: «Σκέψου πόσα παιδιά δεν έχουν βιβλία...»
7 Μόλις μάθουν να διαβάζουν, σταματήστε να τους διαβάζετε ιστορίες ή να τους διηγείστε παραμύθια.
Η σωστή σχέση με το βιβλίο
Το διάβασμα δε σηκώνει πίεση και δεν έχει ειδικούς κανόνες. Τα παιδιά μπορούν:
- Να μη διαβάζουν.
- Να ξεφυλλίζουν απλώς τα βιβλία.
- Να αφήνουν στη μέση ένα βιβλίο.
- Να διαβάζουν όσες φορές θέλουν το ίδιο βιβλίο.
- Να διαβάζουν βιβλία που τους αρέσουν.
- Να διαβάζουν οπουδήποτε.
- Να διαβάζουν δυνατά.
Η αξία των λογοτεχνικών βιβλίων
Τα βιβλία παιδικής λογοτεχνίας:
- Δεν είναι σχολικά παιδικά βιβλία (αν και θα θέλαμε να μπουν σε κάθε σχολική τσάντα).
- Δεν είναι βιβλία γνώσεων και εγκυκλοπαίδειες (αν και ξέρουμε πως μέσα από αυτά τα παιδιά μαθαίνουν πολλά).
- Δεν έχουν σκοπό να προσφέρουν στα παιδιά γνώσεις, αλλά να τα ταξιδέψουν στον κόσμο των αισθημάτων, των εικόνων, της φαντασίας.
Τα βιβλία παιδικής λογοτεχνίας είναι βιβλία που στοχεύουν:
- Να διασκεδάσουν τα παιδιά και να διώξουν τους φόβους τους.
- Να τα παρηγορήσουν (παραμύθι = παραμυθία = παρηγοριά).
- Να τα μάθουν να νιώθουν και να ξεχωρίζουν τη χαρά και τη λύπη.
- Να τα ταξιδέψουν.
- Να τα ψυχαγωγήσουν (να οδηγήσουν την ψυχή τους στην αλήθεια).
- Να τα ελευθερώσουν.
Μια σχετική συζήτηση με τα παιδιά μπορεί να ξεκινήσει και από σχετικό αφιέρωμα στο παιδικό μου ιστολόγιο
Λογοτεχνία – Φιλαναγνωσία
ΠΗΓΗ: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου