22 Ιουν 2026

Αφήστε τα παιδιά να παίξουν ελεύθερα

Συνέντευξη με την κορυφαία παιδαγωγό Σουζάν Άξελσον

Της Λίνας Γιάνναρου
Δημοσιογράφος

«Κοιτάξτε ένα μωρό που μαθαίνει να περπατάει. Αποτυγχάνει, πέφτει και σκοντάφτει πάνω σε πράγματα αναρίθμητες φορές πριν τα καταφέρει, έστω με τρεμάμενο και ασταθή τρόπο. Πόσοι ενήλικοι θα επέμεναν έπειτα από τόσες αποτυχίες; Αυτή είναι η ομορφιά του παιχνιδιού: προσφέρει τις κατάλληλες συνθήκες ώστε τα παιδιά να νιώσουν χαρά, συγκίνηση, ενθουσιασμό και απόλαυση, και έτσι ο εγκέφαλός τους να προσαρμοστεί, να δυναμώσει για να συνδυάσει εμπειρίες και δεδομένα, για να χτίσει γνώση και αντίληψη, λύσεις, δυνατότητες, φαντασία».

Έχετε ακούσει ωραιότερο ορισμό του παιχνιδιού; Με τριάντα χρόνια εμπειρίας στην προσχολική εκπαίδευση, η Σουζάν Άξελσον (κατάγεται από τη Μεγάλη Βρετανία, αλλά από το 1992 ζει και εργάζεται στη Στοκχόλμη) βλέπει τη μεγάλη εικόνα: το παιχνίδι δεν είναι απλώς μια ευκαιρία για μάθηση, είναι ο δρόμος για μια καλύτερη ζωή. Κι όμως, κάπου ανάμεσα στο κυνήγι της καθημερινότητας και το άγχος της επιτυχίας επιτρέπουμε στις ευκαιρίες για παιχνίδι να μας ξεγλιστρούν.

Γιατί τελικά είναι το ακηδεμόνευτο παιχνίδι τόσο σημαντικό; Μπορεί η έλλειψη παιχνιδιού να επηρεάσει την ανάπτυξη του παιδιού; Και ποιες είναι οι επιπτώσεις του λεγόμενου «helicopter parenting», της υπερεμπλοκής των γονιών στις ζωές των παιδιών τους;

Σουζάν Άξελσον

«Η αυτονομία στο παιχνίδι είναι καθοριστική για την ανάπτυξη του παιδιού», εξηγεί. «Παίζοντας, τα παιδιά παίρνουν τον έλεγχο της ζωής τους έστω για σύντομα χρονικά διαστήματα και για πράγματα που οι μεγάλοι θεωρούν ασήμαντα. Όμως αυτή η αίσθηση του ελέγχου και της συμμετοχής (και όχι απλώς της εκτέλεσης εντολών), της δράσης και όχι μόνο της αντίδρασης επιτρέπει στα παιδιά να εξασκούνται στον αυτοέλεγχο, στη λήψη αποφάσεων, την εξαγωγή νοημάτων, την ανάπτυξη της γνώσης, την αυτεπίγνωση, την αυτοεκτίμηση, την αυτοπεποίθηση κ.ά. Φυσικά δεν το αντιλαμβάνονται ότι τα κάνουν όλα αυτά εκείνη τη στιγμή. Παίζουν γιατί νιώθουν ωραία. Το παιχνίδι κάνει τη μάθηση περίπλοκων, δύσκολων πραγμάτων ευχάριστη».

Αυτό, βέβαια, δε δίνει «ελευθέρας» ούτε στους γονείς ούτε στους εκπαιδευτικούς. «Χρειάζεται βαθιά γνώση του παιδιού, ώστε να ξέρεις πώς θα το κρατήσεις ασφαλές και να κατανοείς πώς το παιχνίδι τού επιτρέπει να παραμένει ικανό. Το ικανό παιδί δε θα παραμείνει ικανό αν δεν έχει την άδεια, τον χρόνο και τον χώρο να πειραματιστεί, να εξερευνήσει τις ικανότητές του, να τεστάρει τα όριά του και να ανακαλύψει πώς αλληλεπιδρά καλύτερα με τον κόσμο».

Το παιχνίδι φυσικά μπορεί να γίνει μια πολύ… βρόμικη υπόθεση. Ο λόγος για το λεγόμενο messy play (το παιχνίδι που λερώνει), στο οποίο τα παιδιά παίζουν με υλικά που εγείρουν τις αισθήσεις τους, κάτι που έχει σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη. Είναι μια σύγχρονη τάση, που ωστόσο περιγράφει το παιχνίδι όπως το ξέρουν οι παλαιότεροι: με χώματα, λάσπες, πηλό, χαλίκια. Πώς εντάσσεται αυτό το είδος παιχνιδιού σε κουλτούρες εμμονικές με την τάξη;


Για τη Βρετανοσουηδή παιδαγωγό και μητέρα τριών παιδιών απαιτείται δημιουργικότητα και από την πλευρά των γονιών. «Για μπογιές και άλλα αισθητηριακά υλικά έχω χρησιμοποιήσει από παλιά σεντόνια μέχρι κουρτίνες μπάνιου, τα οποία μαζεύω και ξαναχρησιμοποιώ. Το παιχνίδι σε εξωτερικό χώρο επίσης δίνει μεγαλύτερη ελευθερία στα παιδιά να κάνουν χαμό. Πάντως, το καθάρισμα μπορεί να γίνει διασκεδαστικό και για τα παιδιά. Τα περισσότερα παιδιά που ξέρω τρελαίνονται να πλένουν τις βούρτσες και τα κύπελλα με τις μπογιές, υποδυόμενα ότι μαγειρεύουν ή φτιάχνουν μαγικά φίλτρα».

Το τι είναι «βρόμικο», εξάλλου, είναι υποκειμενικό. «Η ιδέα που έχουν τα παιδιά για την ομορφιά είναι διαφορετική από των ενηλίκων και συχνά βλέπουν την ακαταστασία σαν κάτι όμορφο».

Εκτός αυτού, το κυνήγι της τελειότητας είναι μάταιο. Δεν υπάρχουν τέλεια σπίτια, δεν υπάρχουν τέλειοι γονείς. Όπως λέει η παιδαγωγός, λάθη κάνουμε όλοι και είναι ένας τρόπος να μαθαίνουμε. «Όλοι οι γονείς θέλουμε να κάνουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας. Αλλά πολύ συχνά μας κάνουν να αισθανόμαστε ανεύθυνοι, γιατί αφήνουμε τα παιδιά να παίζουν ελεύθερα· ή τεμπέληδες, γιατί τα σπίτια μας δεν είναι στην εντέλεια· ή απλώς κακοί γονείς, γιατί δεν εγγυώμαστε την ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών μας».

Ο μικρός της γιος είχε δυσκολίες στο νηπιαγωγείο, ήταν πολύ φωνακλάς, ήθελε να περνάει το δικό του, είχε ξεσπάσματα θυμού. «Συνεχώς άκουγα για τις ανεπάρκειές του, ήδη από την ηλικία των δύο ετών, και καθώς ήμουν η ίδια δασκάλα προσχολικής αγωγής, οι άλλοι με κοιτούσαν σαν να έλεγαν “αυτή ούτε το δικό της παιδί δεν μπορεί να ελέγξει”. Όταν στα πέντε του τον πήρα μια μέρα από το σχολείο και ο νέος του δάσκαλος μου ανέφερε όλα τα διασκεδαστικά πράγματα που είχε κάνει εκείνη την ημέρα, έβαλα τα κλάματα. Ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μου είπε κάτι θετικό για το παιδί μου. Ένα πρόσχαρο, τρυφερό, έξυπνο παιδί στο σπίτι, που απλώς φορτιζόταν στο νηπιαγωγείο και δεν μπορούσε να φερθεί με τον τρόπο που ήθελαν οι άλλοι όσο κι αν προσπαθούσε».

Η Σουζάν Άξελσον θεωρεί ότι πολλοί γονείς αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Νιώθουν ενοχές αν το παιδί τους δε φέρεται «όπως πρέπει» ή νιώθουν ανεπαρκείς αν το παιδί τους δεν παίρνει τόσο καλούς βαθμούς όσο τα άλλα, δε ζωγραφίζει το ίδιο απίθανα ή δεν κάνει άλλα φαντασμαγορικά πράγματα. Αποτέλεσμα; Το φορτώνουν με περισσότερα μαθήματα, περισσότερες δραστηριότητες. Δηλαδή αφαιρούν χρόνο από το παιχνίδι.

«Το πιο κοινό λάθος των γονιών είναι ότι δεν ακούν το ένστικτό τους για το τι χρειάζεται το δικό τους το παιδί για να αναπτυχθεί — όχι να πάρει καλούς βαθμούς, αλλά να ευδοκιμήσει. Ως γονείς πρέπει να στηρίζουμε τα παιδιά μας να γίνουν οι καλύτερες εκδοχές του εαυτού τους». Και το παιχνίδι δείχνει τον δρόμο προς τα εκεί.

Γονείς ελικόπτερα

«Το helicopter parenting είναι όταν ο γονιός κάνει υπερβολικά πολλά για το παιδί του», λέει η Άξελσον. Τι σημαίνει υπερβολικά πολλά; «Αυτό θα πρέπει να το σκεφθεί ο καθένας μας, αλλά αν το παιδί απλώνει τα χέρια για να του φορέσεις το μπουφάν ή αν τεντώνει το πόδι για να του βάλεις το παπούτσι, μάλλον κάνεις πολλά. Ξέρω, το να ντύσεις εσύ το παιδί σου είναι καμιά φορά ευκολότερο, αλλά το να ξεκλέψεις χρόνο για να του μάθεις να ντύνεται μόνο του είναι ένας τρόπος να το ενδυναμώσεις».

Στον πυρήνα του προβλήματος είναι ότι συχνά κρινόμαστε από το αποτέλεσμα και όχι από τη μακρά διαδικασία που μας έφερε ως εκεί. «Οι υπερπροστατευτικοί γονείς δεν εκτιμούν τη διαδικασία της μάθησης. Διευκολύνουν το παιδί, π.χ., να περπατήσει με διάφορα βοηθήματα, αλλά του αφαιρούν τη δυνατότητα να ενδυναμωθεί μαθαίνοντας μέσα από τη διαδικασία — κι ας του πάρει λίγο χρόνο παραπάνω».

Φυσικά, μια χείρα βοηθείας πρέπει να προσφέρεται, αλλά «είναι σημαντικό να ξέρεις πότε να κάνεις ένα βήμα πίσω, ώστε το παιδί να κάνει ένα βήμα μπροστά».

Ελεύθερος χρόνος

21 Ιουν 2026

Όταν η σωστή διατροφή γίνεται εφιάλτης

Της Λίλας Σταμπούλογλου
Δημοσιογράφος

Το εξάχρονο τσίριζε και έφτυνε την κάθε μπουκιά που έμπαινε στο στόμα του. Η μία ήταν σαλάτα με μαρούλι και κινόα, η άλλη ήταν μελιτζάνα ψητή, η τρίτη κολοκυθάκια στον ατμό. Έβλεπε τις τηγανητές πατάτες και το μπιφτέκι στο πιάτο του και παρακαλούσε τη μαμά του να τα φάει. Εκείνη αρνιόταν πεισματικά, αν δεν έτρωγε πρώτα και λίγο από τα υπόλοιπα.

Η σκηνή εκτυλίχθηκε στο τραπέζι μιας ταβέρνας, αλλά είναι βέβαιο ότι εκτυλίσσεται και στα τραπέζια πολλών σπιτιών. «Πίτσα δεν τρώμε απέξω, φτιάχνω εγώ πίτσα με ζυμάρι από ρεβίθια», είπε μια μαμά τις προάλλες. «Εγώ δεν τους δίνω καθόλου ζάχαρη. Καθόλου όμως!» πρόσθεσε μια άλλη. Και για να μην τα ρίξω όλα στις μαμάδες, ξέρω μπαμπά που κάθεται πάνω από τα παιδιά του σαν μπάστακας για να φάνε όλη τη σαλάτα και το φρούτο τους, μέχρι και το τελευταίο κομμάτι. Και μετράει την πρωτεΐνη τού μενού της ημέρας για να είναι όση υπαγορεύουν οι κανόνες της διατροφής.


Θυμάμαι τα δικά μου παιδικά χρόνια, τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Στο σπίτι μας υπήρχε ένα τεράστιο ντουλάπι γεμάτο σνακ, στο τηγάνι έπεφτε μια κουταλιά βούτυρο για κάθε τηγανητό αυγό, το σάντουιτς που παίρναμε στο σχολείο είχε πάντα αλλαντικό και το καλοκαίρι τρώγαμε κάθε μέρα παγωτά. Όλα αυτά θα έκαναν τον σύγχρονο γονιό να βγάλει φλύκταινες.

Καλώς θα τις έβγαζε, το γεγονός ότι πλέον ο γονιός έχει κάνει στροφή σε μια πιο σωστή διατροφή είναι καλό. Παρά την οικονομική του στενότητα, προσπαθεί να βάζει στο καλάθι πιο υγιεινές επιλογές. Το πρόβλημα είναι ότι ορισμένοι ακολουθούν διατροφικές πρακτικές που καταλήγουν σε μια εμμονική προσήλωση στην κατανάλωση καθαρών και υγιεινών τροφών, η οποία δημιουργεί ανυπόφορη πίεση στα παιδιά και επηρεάζει αρνητικά τη σχέση τους με το φαγητό.

Οι ειδικοί δημιούργησαν τον όρο «ορθορεξία» για να περιγράψουν το νέο φαινόμενο. Σε αντίθεση με άλλες διατροφικές διαταραχές που σχετίζονται κυρίως με την ποσότητα της τροφής, η ορθορεξία επικεντρώνεται στην ποιότητα και την ορθότητα των τροφίμων. Οι άνθρωποι που την εμφανίζουν νιώθουν έντονο άγχος όταν τρώνε κάτι που θεωρούν ανθυγιεινό και συχνά αποκλείουν ολόκληρες ομάδες τροφών. Όταν αυτό το πρότυπο υιοθετείται από γονείς, μεταφέρεται άμεσα και στα παιδιά μέσα από τη διατροφή που εφαρμόζεται στο σπίτι.

Ακόμα κι αν συμφωνήσουμε ότι ένας ορθορεκτικός γονιός δημιουργεί τη σωστή βάση για το παιδί του, υπάρχουν δηλαδή μέσα στο σπίτι φρούτα, λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης και ποιοτικές πηγές πρωτεϊνών, η τακτική που συνήθως ακολουθεί γκρεμίζει ό, τι προσπαθεί να χτίσει. Οι αυστηροί κανόνες που συνήθως επιβάλλει εξορίζουν εντελώς κάποιες τροφές, ενώ ο ελεγκτικός τρόπος και η σχεδόν υστερική στάση του όταν το παιδί παρεκκλίνει ή αρνείται να ακολουθήσει το πρόγραμμα, συνθέτουν ένα σκηνικό που μπορείς να το πεις και εφιαλτικό στα σημεία του.

Είναι βέβαιο ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε περιβάλλον υπερβολικού ελέγχου της διατροφής θα αναπτύξουν μια προβληματική σχέση με το φαγητό. Στην καλύτερη περίπτωση, θα πέσουν με τα μούτρα στα απαγορευμένα όταν μπορούν, όταν δεν έχουν τον γονιό από πάνω τους να ζυγίζει τι τρώνε. Υπάρχει, όμως, και το χειρότερο σενάριο που λέει ότι μπορεί να υποφέρουν αργότερα από διατροφικές διαταραχές, όπως βουλιμία ή ψυχαναγκαστική υπερφαγία, ως αντίδραση στην καταπίεση που βίωσαν.

Μιλώντας με μια ψυχολόγο για το θέμα, έμαθα ότι η συνεχής πίεση για σωστή διατροφή μπορεί να οδηγήσει και σε χαμηλή αυτοεκτίμηση ή σε φόβο απέναντι σε κοινωνικές περιστάσεις που περιλαμβάνουν φαγητό. Ξαφνικά το μπριάμ που κάθε φορά γίνεται πόλεμος για να το δοκιμάσουν με αντάλλαγμα λίγη ώρα επιπλέον play station μοιάζει με τέρας που θα τα αποδυναμώσει.

Σίγουρα ένας ορθορεκτικός γονιός έχει καλές προθέσεις, θέλει να προστατεύσει την υγεία των παιδιών του. Όμως, όταν η προσπάθειά του μεταφράζεται σε πίεση και έλεγχο, μπορεί να προκαλέσει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες πρέπει να καλλιεργούνται σε κλίμα ελευθερίας, θετικότητας και αποδοχής.

Η ισορροπία μεταξύ καλών και όχι τόσο καλών τροφών, μεταξύ πίεσης και ανοχής, μοιάζει να είναι εδώ το μυστικό της επιτυχίας. Γιατί τα παιδιά χρειάζονται γονείς καθοδηγητές, όχι διατροφικούς επιτηρητές.

Διατροφή

Ειδικές συμβουλές για την προστασία ανηλίκων

Από την Ελληνική Αστυνομία

Οι γονείς πρέπει να φροντίζουν κάθε παιδί να γνωρίζει:

1. Το όνομα και τη διεύθυνσή του.

2. Να χρησιμοποιεί το τηλέφωνο.

3. Να καλεί το «100» σε περίπτωση ανάγκης.

4. Να απευθύνεται για βοήθεια μόνο σε αστυνομικούς ή σε άτομα που του έχουν υποδείξει ότι είναι της εμπιστοσύνης τους (π.χ. σε συγγενείς ή φίλους).


5. Να μη δέχεται δώρα που προσφέρουν άγνωστοι.

6. Να μην μπαίνει σε αυτοκίνητο και να μην ακολουθεί οποιοδήποτε άτομο χωρίς τη συγκατάθεση των γονιών του.

7. Να μην απαντά όταν χτυπούν την πόρτα και οι γονείς δεν είναι στο σπίτι, και ποτέ να μη λέει σε κάποιον στο τηλέφωνο ότι είναι μόνο του.

Και κάτι ακόμη:


Κακοποίηση

20 Ιουν 2026

Λιγότερο από 18 καλοκαίρια

Εσείς θυμάστε τα καλοκαίρια της παιδικής σας ηλικίας; Τα παγωτά, τις βουτιές, τα παιχνίδια στην άμμο;

Έχουμε τα παιδιά κοντά μας για λιγότερο από 18 καλοκαίρια. Είναι στο χέρι μας να δημιουργήσουμε αναμνήσεις που θα κρατήσουν μια ολόκληρη ζωή!


Και ακόμη:


Καλοκαίρι - Σχολικές διακοπές

Ο κύκλος της κακοποίησης

Το 70% των κακοποιημένων παιδιών μετατρέπεται σε καταχρηστικούς ενήλικες

Τα παιδιά λειτουργούν σαν τα σφουγγάρια: απορροφούν τα πάντα. Έχουν ελάχιστη γνώση για το τι είναι σωστό ή λάθος· μαθαίνουν και ανακαλύπτουν τον κόσμο μέσα από τους γονείς τους.


Ένα παιδί μαθαίνει πώς να ασχοληθεί, πώς να αντιμετωπίσει και πώς να χειριστεί τις περισσότερες καταστάσεις παρατηρώντας πώς αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις οι γονείς του.


Ως εκ τούτου, εάν ένας γονέας κακοποιήσει ένα παιδί, το παιδί πιθανότατα θα υιοθετήσει αυτόν τον τρόπο αντιμετώπισης των προβλημάτων όταν θα αντιμετωπίσει μια παρόμοια κατάσταση.

Κακοποίηση

10 Ιουν 2026

Ενώ εσύ μου φώναζες…

Της Κατερίνας Μάλλιου

Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να σε φοβάμαι.
Ενώ εσύ μου φώναζες, τραυμάτιζες την αυτοπεποίθησή μου.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια, επειδή ήμουν μικρός.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις.
Ενώ εσύ μου φώναζες, με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα.
Ενώ εσύ μου φώναζες, η φωνή σου δε με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου.


Ενώ εσύ μου φώναζες, ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αφτιά μου πονούσαν.
Ενώ εσύ μου φώναζες, θύμωνα που δε νοιαζόσουν γι’ αυτά που ήθελα να σου πω.
Ενώ εσύ μου φώναζες, αναρωτιόμουν πού πήγε ο μπαμπάς μου.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ.
Ενώ εσύ μου φώναζες, ήμουν μόνος μου.
Ενώ εσύ μου φώναζες, σκεφτόμουν ότι δε μ’ αγαπάς πια.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα.
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω.
Ενώ εσύ μου φώναζες, δε φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα.


Δείτε στη συνέχεια


Κακοποίηση
ΠΗΓΗ: paidikigonia.blogspot.com (08.07.2015)
ΕΙΚΟΝΑ: zen.yandex.ru

Διαβάστηκαν περισσότερο την τελευταία εβδομάδα