Της Τάνιας Γεωργιοπούλου
Δημοσιογράφος
Τα παιδιά του 21ου αιώνα θα αλλάξουν στη ζωή τους επτά επαγγέλματα, τα τρία από τα οποία δεν υπάρχουν ακόμη. Θα επικοινωνούν και θα συνεργάζονται πάνω σε συγκεκριμένα πρότζεκτ με ανθρώπους από κάθε γωνιά του πλανήτη, τους οποίους θα συναντούν στην... οθόνη του υπολογιστή τους. Τα παιδιά του 21ου αιώνα θα βρεθούν σε έναν άλλο κόσμο όσον αφορά την εργασία, που ούτε να φανταστούμε μπορούμε και βέβαια σε καμία περίπτωση δεν ξέρουμε τις νέες παραμέτρους του. Το σίγουρο είναι ότι δε θα έχουν σημασία μόνο αυτά που ξέρεις, αφού η πρόσβαση στην πληροφορία γίνεται ολοένα και πιο εύκολη για ολοένα και περισσότερους ανθρώπους, αλλά κυρίως τι μπορείς να κάνεις με αυτά που ξέρεις, πώς μπορείς να τα αξιοποιήσεις. Χρειάζονται, επομένως, «παγκόσμιες ικανότητες».
Η δυνατότητα προσαρμογής σε διαφορετικά περιβάλλοντα, η ικανότητα συνεργασίας με κοινό στόχο, η επίλυση δύσκολων προβλημάτων με διαφορετικούς τρόπους, η ικανότητα να μεταβάλλεις τον εαυτό σου σχεδόν ταυτόχρονα με τον κόσμο είναι πια προαπαιτούμενα. Δύσκολα πράγματα, βεβαίως, αλλά και συναρπαστικά συνάμα. Την ίδια στιγμή οι αλλαγές που προωθούνται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δε λαμβάνουν καθόλου υπόψη την πραγματικότητα ή, ακόμη χειρότερα, τη χλευάζουν και την απαξιώνουν, κρίνοντάς τη μάλιστα με ιδεοληπτικούς όρους. Σαν να γίνεται να σταματήσεις τη χρήση του διαδικτύου, επειδή μπορεί να χρησιμοποιείται για την προώθηση του καπιταλισμού.
Πολλές φορές οι αποφάσεις που λαμβάνονται δεν έχουν καν τόσο «βαθιά» κίνητρα· βασίζονται σε ένα οφθαλμοφανές κυνικό κομματικό πάρε δώσε: Το προνήπιο, για παράδειγμα, θα ενταχθεί στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ώστε να προσληφθούν περισσότεροι εκπαιδευτικοί· τα Θρησκευτικά θα μείνουν γιατί δε συμφέρει πολιτικά να συγκρουστείς με την Εκκλησία· το άσυλο στα πανεπιστήμια θα επανέλθει για να ηρεμήσουν οι αριστεριστές...
Αρκεί ένα απλό «γκουγκλάρισμα» για να βρεθεί κανείς στον εκπαιδευτικό κόσμο της φαντασίας και της αλλαγής σε πολλές άλλες περιοχές του πλανήτη. Φοβάμαι την ώρα που θα με ρωτήσει το παιδί μου για ποιον λόγο υποχρεώθηκε να μάθει μέσα σε μια ιδεοληπτική, μίζερη και απόλυτα βαρετή εκπαιδευτική πραγματικότητα, όταν στον κόσμο συμβαίνουν τόσα συναρπαστικά και ενδιαφέροντα πράγματα.
Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου